Het onderhoud en beheer van landschapselementen op particuliere grond kan, binnen bepaalde gebieden in de gemeente, in aanmerking komen voor vergoeding via de Groene en Blauwe Diensten. Voor verschillende landschapselementen kan een vergoeding aangevraagd worden. Het moet gaan om beheer van een element dat waarde heeft in natuur, landschap of cultuurhistorie, maar ook om het vasthouden van water op percelen en in de watergangen. Daarnaast kan een groenblauwe dienst bestaan uit het openstellen van een onverhard pad of een landschapselement.
Door het afsluiten van een GBD-contract is de eigenaar duurzaam (meestal voor 21 jaar) verzekerd van een vergoeding voor het onderhoud en beheer van de landschapselementen. Ook is het mogelijk om een eenmalige vergoeding voor aanleg en herstel van landschapselementen te krijgen . De basis is altijd dat de grondeigenaar/-gebruiker zich actief inzet voor de instandhouding van de landschapselementen.
GBD is de afkorting voor Groene en Blauwe Diensten. Denk aan het aanleggen, beheren en onderhouden van landschapselementen op hun gronden, waarmee een fraai landschap ontstaat. Met GBD worden grondeigenaren beloond voor de inspanningen die zij verrichten voor de het in stand houden van het landschap.
De regeling Groene en Blauwe Diensten Overijssel is een onderdeel van het provinciaal beleid. Gemeente Hardenberg is via deze regeling een landschapsfonds gestart, waaraan zij zelf en de provincie hebben bijgedragen. Vanuit dit fonds zijn vergoedingen beschikbaar voor grondeigenaren voor aanleg, beheer en onderhoud van de landschapselementen op hun grond. Hiervoor wordt een contract aangegaan voor een periode van 21 jaar. Aan dit contract ligt een werkplan ten grondslag, dat is gemaakt door een lokale planopsteller. Paul ten Velde en Robert Pater hebben de meeste contracten binnen de gemeente Hardenberg opgesteld.
Doorstart GBD 2014-2015 gemeente Hardenberg.
Eind 2013 waren in de gemeente Hardenberg meer dan 225 GBD-contracten afgesloten. Hiermee is een deel van het prachtige landschap verzekerd van langjarig beheer en onderhoud. Voor 2014 en verder ligt er een uitdaging voor de gemeente Hardenberg om met provincie Overijssel een volgende stap te zetten. Dit krijgt in eerste instantie vorm door de Interim-regeling Groene en Blauwe Diensten 2014-2015, die sterk aansluit bij de vorige regeling. Hiervoor heeft de gemeente Hardenberg 4 ton ter beschikking uit het landschapsfonds.
De nieuwe GBD-regeling zet in op een drietal speerpunten:
– robuuster maken van reeds gecontracteerd beheer;
– aansluiten bij provinciale doelen voor specifieke soorten en/of omstandigheden;
– afspraken met groepen mogelijk maken naast individuele contracten.
Hierbij wordt onder andere gekeken naar het verbinden met lokale partijen waar GBD de basis kan zijn voor samenhang en activiteiten in de streek. Ook het verbinden van leefgebieden of combinaties met wateropgaven worden onderzocht.
Belangstelling GBD?
De interimregeling van de Groen Blauwe Diensten is niet meer voor de gehele gemeente weggelegd. Bepaalde gebieden komen in aanmerking.
Neem contact op met Henk Heusinkveld ( Henk.Heusinkveld@ommen-hardenberg.nl ) van de gemeente Hardenberg of Paul ten Velde van de Stichting Vitaal Platteland Hardenberg.
Werkwijze contracten
Contractanten tekenen een privaatrechtelijke contract met de Stichting Groene en Blauwe Diensten Overijssel.
Als contractant ontvangt u de volgende stukken:
- Een door de Stichting Groene en Blauwe Diensten Overijssel ondertekend (juridisch) contract;
- Een werkplan met daarin de beschrijving van de werkzaamheden;
- Een dienstenbundel met daarin de algemene beschrijving per landschapselement waaraan u moet voldoen;
- Indien u landschapselementen aanlegt of herstelt, dan krijgt u ook een eigen verklaring;
- Een lijst van groenaannemers in Overijssel.
Werkplan en dienstenbundel
Het werkplan geeft een gedetailleerde beschrijving van de werkzaamheden. Dit werkplan is met u en de lokale plantopsteller afgestemd voordat u het contact tekent. U dient de werkzaamheden in het werkplan gedurende de looptijd van het contract uit te voeren. Het werkplan maakt onderscheid in:
- Eenmalige werkzaamheden voor aanleg en herstel;
- Periodieke werkzaamheden die eens in de zoveel jaar dienen te worden uitgevoerd;
- Reguliere werkzaamheden die u jaarlijks moet doen of bijhouden.
Let erop dat u de werkzaamheden tijdig uitvoert, steekproefsgewijs vinden er regelmatig controles plaats:
- De aanleg en herstelwerkzaamheden dienen eerst uitgevoerd te worden, voordat u een beheervergoeding kunt ontvangen.
- De periodieke werkzaamheden zijn per tijdvakken aangegeven. U mag zelf, tenzij anders aangegeven, bepalen wanneer u de werkzaamheden binnen het tijdvak gaat uitvoeren. Als het werk maar binnen het tijdvak is uitgevoerd.
- De reguliere werkzaamheden gaan uit van jaarlijkse werkzaamheden. U dient zelf in te schatten of dit jaarlijks noodzakelijk is. Uiteindelijk gaat het om de kwaliteit van het landschapselement.
In de dienstenbundel staat per landschapselement een algemene beschrijving van de werkzaamheden, de beheer- en werkvoorschriften en de kwaliteit en beeld van het landschapselement. Hieraan dient u zich ook te houden. U bepaalt zelf wie de beheerwerkzaamheden uitvoert. U mag de werkzaamheden zelf uitvoeren, het de buurman laten doen of een groenploeg van een Agrarische Natuurvereniging of een groenaannemer. Dit geldt ook voor de aanleg- en herstelwerkzaamheden uit uw contract.